Enhetschef mottagningsenheten

This job is taken from the Swedish Public Employment Service, recruitment is not performed by Manpower
  • Posted: October 12, 2024
  • Industry: Management
  • Apply by : October 30, 2024
  • No of open positions: 1
This position is no longer available

Från 2025 utökar vi med en enhetschef till på enheten. Mottagningsenheten kommer fortsatt att fungera som en enhet med två enhetschefer, med samledarskap och fem teamledare. Mottagningsenheten är idag en enhet med närmare 50 medarbetare inom såväl administration, vaktmästeri, socialjour samt för socialsekreterare i mottagningen. Vi har tre mottagningsteam, ett socialjoursteam och ett administrationsteam. Mottagningsenheten uppdrag är att vara ingången till förvaltningen gällande ansökningar och anmälningar, genomföra skydds-och förhandsbedömningar , påbörja utredning samt att stå för rådgivning och länka till serviceinsatser. Förvaltningen befinner sig i en spännande omställning till nya socialtjänstlagen där vi går mot än mer tillgänglighet, mer icke behovsprövade insatser med kunskapsbaserat fokus. I detta arbete spelar mottagningsenheten en stor roll i att ställa om arbetssätt och hitta nya plattformar för medarbetare att möte medborgarna. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef på mottagningsenheten kommer du att ha särskilt uppdrag gällande vuxenfrågor, administration, socialjour och intern samverkan. Din enhetschefskollega kommer ha motsvarande ansvar för kontaktytor, samverkan kring barn, barnahus, mottagningens barnfrågor och samverkan utåt. Ni har ett nära samarbete och svarar mot gemensam budget. Du ansvarar för enhetens övergripande utveckling, dess verksamhet, ekonomi och arbetsmiljö. Du driver enhetens arbete med god kvalité, både strategiskt och operativt, genom att planera, leda, utveckla och följa upp verksamheten i nära samarbete med din kollega. Du ingår i ledningsgruppen och även i olika nätverk och styr- och ledningsgrupper både internt inom förvaltningen och externt. Hos oss får du möjlighet att jobba utvecklingsinriktat och vara bidragande i arbetet kring att skapa och fortsätta utveckla en första linjes socialtjänst i Eskilstuna. Avgörande för framgång blir partnerskapet mellan dig och enhetschefskollegan för att skapa goda relationer och samverkan med chefskollegor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom eller vad vi bedömer motsvarar. Du har aktuell erfarenhet av arbete i socialtjänsten, och det får gärna vara flerårig. Du har erfarenhet av att leda grupper i förändringsarbeten, större projekt eller liknande. Du har också vana av att samverka med andra både internt och externt i din roll. Det meriterande att ha tidigare chefserfarenhet och ansvar för personal, budget och arbetsmiljö, men också meriterande att ha gått någon ledarskapsutbildning, som t.ex modigt ledarskap. Du ska trivas i en roll där du samarbetar i chefskapet och vi söker en person som kompletterar nuvarande enhetschef. Du är som person trygg, lugn och stabil. Du tror på dig själv och din förmåga, men du är också bra på att involvera andra och lyssnar in. Du trivs med utveckling och förändringar och är bra på att guida andra genom det. Det finns ett stort intresse för verksamheten - både internt i förvaltningen och i hela kommunen . Det betyder att du behöver både vilja och vara bra på att sprida kunskap om hur ni jobbar. Eskilstuna har många goda krafter och en god grund i att agera tillsammans för att motverka de problem som finns i samhället. Vi söker dig som är skicklig på att bygga och behålla professionella nätverk, där vi tillsammans planerar och genomför vårt arbete. Välkommen till en ny och utvecklade roll som enhetschef! ÖVRIGT Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

If you have questions of a technical nature concerning your account at Manpower, please contact our technical support:
0771-55 99 10 
[email protected]

We are open weekdays. Timing 07:00-18:00