Nämndsekreterare - för utskottet

This job is taken from the Swedish Public Employment Service, recruitment is not performed by Manpower
  • Posted: October 03, 2024
  • Industry: Kontor, Administration
  • Apply by : October 22, 2024
  • No of open positions: 1
This position is no longer available

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området. I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv. ARBETSUPPGIFTER Välkommen till ett mångsidigt uppdrag inom socialförvaltningen Sydväst! Vi söker en nämndsekreterare som ska ansvara för ett individutskott och vara stöd till avdelningschef för vuxen och försörjningsstöd i övergripande frågor. I din roll kombinerar du två viktiga uppdrag. Dels fungerar du som sekreterare i ett av förvaltningens två individutskott, där du ansvarar för att förbereda underlag och handlingar, inklusive kallelser, dagordningar, protokoll och ärendeberedning inför möten. Du kommunicerar även besluten till myndigheter och handläggare. Dels ger du kvalitativt stöd till avdelningschef för vuxen och försörjningsstöd i avdelningsövergripande frågor. Detta kan innebära att svara på remisser och yrkanden, skriva tjänsteutlåtanden, stötta i planering och uppföljning med fokus på kvalitet, samt hantera synpunkter och frågor från externa parter. Tjänsten kan även inkludera utrednings- eller samordningsuppdrag samt att vara ersättare för nämndsekreteraren vid behov. Du kommer att ha din placering och utgå från vårt nybyggda kontor vid Opaltorget, med goda kommunala kommunikationer. Du kommer att ingå i förvaltningens avdelning för stab och kommunikation. Avdelningen består av specialistfunktioner som stödjer förvaltningen i frågor som nämndarbetet, arkiv, juridik, utredningar, kommunikation, IT, fastighet med mera. Du ingår i kansligruppen som rapporterar direkt till avdelningschef. Medarbetarna inom avdelningen jobbar tillsammans och du kommer att ingå i en grupp som präglas av hjälpsamhet, prestigelöshet och som har fokus på dem vi är till för. KVALIFIKATIONER Grundläggande förutsättning för tjänsten är att du har högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig eller juridisk inriktning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper i kommunallag, förvaltningslag, socialtjänstlag och grundlagarna. Då arbetet innefattar dokumentation och kommunikation på olika nivåer och med andra myndigheter behöver du uttrycka dig lättförståeligt på svenska. En förutsättning är även att du arbetar lätt med olika IT-stöd och är intresserad av att lära nytt och effektivisera med nya IT-verktyg. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbetet som utskottssekreterare, nämndsekreterare eller myndighetsutövning inom socialtjänst. Vi ser även gärna att du har kunskaper inom LVM och LVU. Du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört samtidigt som du inte lämnar någonting åt slumpen. Du har förmåga att ha fokus på detaljer. Du kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är mån om att ta reda på vilka förväntningar som finns hos uppdragsgivare och andra intressenter samt följer upp att dessa införlivas. Du är balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande. Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. ÖVRIGT I den här rekryteringsprocessen kommer vi inte be om personligt brev. Du kommer istället vid ansökningsförfarandet att få svara på ett antal frågor om din kompetens som är av vikt för tjänsten. För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

If you have questions of a technical nature concerning your account at Manpower, please contact our technical support:
0771-55 99 10 
[email protected]

We are open weekdays. Timing 07:00-18:00