LinkedIn är ett perfekt nätverk för dig som söker jobb då många rekryterare, både på företag och rekryteringsfirmor, letar kandidater här. Genom att lägga tid på att se över din profil och aktivitet på LinkedIn kan du med några enkla knep göra dig så synlig och sökbar som möjligt. Här är våra bästa tips!
Håll profilen uppdaterad
Oavsett om du har ett nytt jobb, ett nytt ansvarsområde eller bara har gått en kort kurs så bör detta alltid synas i din profil, så att den överensstämmer med dina färdigheter. Dessutom filtrerar många rekryterare sina sökningar utifrån vilka profiler som senast uppdaterats. Därför kan det vara värt att regelbundet se över detaljer och små formuleringar i din profil.
Utnyttja sökord
För att hitta rätt kandidat söker en rekryterare ofta på specifika sökord för den aktuella rollen. Ska man tillsätta en tjänst som ekonomiassistent så söker man på ord som just ”ekonomiassistent”, ”ekonom” eller kanske ”ekonomi”. Försök därför identifiera vilka sökord som är relevanta för dig och uppdatera din profil med dem.
Tänk på första intrycket
På samma sätt som med ditt CV, gäller det här att ge ett gott intryck från första sekund. Satsa därför på en professionell profilbild – enligt LinkedIn själva leder en profil med bild till många fler profilvisningar än en profil utan. Inled även profilen med några kärnfulla rader där du berättar om dig själv. Här gäller det att hitta en balans mellan att vara personlig och samtidigt signalera yrkesskicklighet. Försök även att få in de viktigaste sökorden här.
Specificera arbetsort
Det är lätt att missa att ange geografiskt område i sin profil. När rekryterare söker efter potentiella kandidater på LinkedIn brukar de ofta göra en sökning inom ett avgränsat område, exempelvis genom att söka efter postnummer eller län. Att fylla i ditt postnummer på Linkedin är alltså ett enkelt sätt att optimera din profil.
Välj språk efter roll
Ska din profil vara på svenska, engelska eller något annat språk? Ett generellt svar är att du ska välja språk utifrån din bransch och det språk som arbetstitlar och kompetensbeskrivningar oftast förekommer på där. Utgå från det språk som tydligast beskriver dina roller och färdigheter, och håll dig till det genomgående i din profil.
Lyft relevanta kompetenser
I din LinkedIn-profil har du möjlighet att lägga till kompetenser du besitter - gör det! Då blir du synlig i rekryterarnas sökningar. Du kan även be kollegor, såväl gamla som nuvarande, att verifiera dina kunskaper, vilket kan höja dig ytterligare ett snäpp i rekryterarens ögon.
Var aktiv
Det finns många fördelar med att vara aktiv och engagerad på LinkedIn. Visa rekryterare och potentiella arbetsgivare att du är en expert inom ditt område genom att dela med dig av intressanta artiklar, blogginlägg eller nyheter om din bransch eller företaget du jobbar på. Med en klok och genomtänkt kommentar på en annan persons inlägg kommer man också långt. Glöm dock inte att LinkedIn är ett nätverk för karriär och arbetsliv – var därför försiktig med vilka ämnen du diskuterar och håll alltid tonen sansad.