Controller till PTS
This job is taken from the Swedish Public Employment Service, recruitment is not performed by Manpower
- Job Published: December 19, 2024
- Industry: Kontor, Administration
- Apply by : January 09, 2025
- No of Openings: 1
Har du flerårig erfarenhet av att jobba som controller på myndighet? Trivs du med att arbeta brett med ekonomistyrning och hantera både finansiella och verksamhetsmässiga frågor? Vi söker dig som vill bidra till att utveckla budgetstyrningen och den interna styrningen genom strategiskt förändrings- och utvecklingsarbete. Låter det intressant? Då kan du vara den vi söker.
Vi jobbar med det alla tar för givet. Att kunna kommunicera. Hos oss får du se till att det fungerar nu och i framtiden. För alla.
Enheten för strategisk styrning har i uppgift att vara stödjande och styrande för myndighetens planering och uppföljningsprocesser. Vi arbetar nära cheferna och stöttar dem i frågor kring finansiering och verksamhetsstyrning. I vår expansiva fas med nya arbetssätt och uppdrag blir din kompetens och personlighet en ovärderlig del av teamet.
”Jag som kommer att vara din chef heter Christian Koch. Jag arbetar aktivt för att skapa tillit, engagemang och glädje i arbetsuppgifterna. Hos mig får man utvecklas med intressanta uppgifter och verka i en roll som varierar från dag till dag. Vidare strävar jag efter en god feedbackkultur där alla blir sedda och uppskattas för sina prestationer.”
Om rollen
Som senior controller på PTS får du möjlighet att arbeta brett med myndighetens ekonomistyrning i en roll som kombinerar strategiska och operativa uppgifter. Du ansvarar för att samordna och utveckla den interna budgethanteringen och säkerställa hög kvalitet och effektivitet i både processer och tillämpning. Arbetet omfattar såväl finansiella som verksamhetsmässiga frågor kopplade till PTS strategiska styrning.
I rollen kommer du att arbeta med budgetsamordning, prognoser och uppföljning av ekonomin, samtidigt som du ansvarar för ekonomisk rapportering till ledningsgruppen och externa aktörer. Du förvaltar och vidareutvecklar ekonomistyrningens funktionsområde och bidrar till strategisk planering av budget samt utveckling av processer.
PTS står inför ett spännande utvecklingsarbete för att förbättra den interna mål- och resultatstyrningen, med målet att skapa mer ändamålsenliga verktyg för en effektiv verksamhetsstyrning. Du kommer att spela en viktig roll i detta arbete och bidra till att öka myndighetens förmåga att automatisera och digitalisera styr- och stödprocesser.
Om teamet
Enheten är nyetablerad under 2024 och består idag av sex controllers och en systemförvaltare. Vi som arbetar på enheten har flerårig erfarenhet kring myndigheters planering och uppföljningsprocesser, både från PTS men också från andra myndigheter.
Om dig
För att lyckas i rollen som controller är det viktigt att du är samarbetsorienterad och trivs med att ha många kontaktytor i organisationen. Du är prestigelös och proaktiv, söker aktivt kontakt och skapar goda samarbeten med chefer och medarbetare för att driva budgetprocessen framåt.
Du har en stark analytisk förmåga och kan bryta ner komplexa problem för att hitta lösningar och se helheten i detaljerna. Du är van att utmana, anpassa och tolka både problem och möjligheter, vilket hjälper dig att identifiera förbättringsområden och driva förändringar.
Du har förmågan att uttrycka dig tydligt och välformulerat i både tal och skrift och anpassar din kommunikation till mottagaren så att budskapet når fram. Din strukturerade arbetsstil och noggrannhet gör att du levererar med hög kvalitet, något som är avgörande för att bli framgångsrik i rollen. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande relevant utbildning.
• Flerårig aktuell erfarenhet av arbete med budgetstyrning, uppföljning och prognos på myndighetsövergripande nivå.
• Arbetat inom statlig verksamhet och har god förståelse för statlig redovisning och styrning.
• Erfarenhet av att läsa, sammanställa och analysera interna och externa dokument kring ekonomistyrning.
• Utmärkt förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är även meriterande om du har:
• Erfarenhet av processutveckling.
• Erfarenhet från arbete med systemstöd för planering och uppföljning.
• Erfarenhet av att arbeta med förordningen om intern styrning och kontroll.
Vårt erbjudande
Vi tar livet på allvar. Hos oss kan du ha ett liv på och utanför jobbet. Mår du bra, mår vi bra. Därför erbjuder vi konkurrenskraftiga löner, flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har även generöst friskvårdsbidrag och två friskvårdstimmar varje vecka.
Dessutom får du förmånliga villkor för lunch, semester, föräldraledighet, pension och vid sjukdom. Här kommer du arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler på Hälsingegatan 38. Som statlig myndighet erbjuder vi en trygg och stabil arbetsmiljö där du kan känna dig säker. Vi skapar morgondagens samhälle och måste ligga i framkant. Hos oss kommer du att växa med uppgifter hela tiden.
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.
För att vi ska kunna göra en rättvis och objektiv bedömning av din kompetens ber vi dig att inte inkludera bild, personnummer eller adress i ditt CV. Tester kommer att ingå i processen. Om du har skyddade uppgifter, vänligen kontakta vår HR-specialist.
För ytterligare information, vänligen kontakta enhetschef Christian Koch på [email protected] eller HR-specialist Jessica Petersson på [email protected]. För frågor relaterade till vår lokala fackliga arbetstagarorganisation, vänligen maila till [email protected].
Välkommen med din ansökan senast 9 januari.
Vi driver och försvarar allas rätt till säker och tillgänglig kommunikation. Varje dag, varje sekund. I hela Sverige.