Arbetsmarknadshandläggare, AMI-ungdom vikariat
This job is taken from the Swedish Public Employment Service, recruitment is not performed by Manpower
- posted: December 16, 2024
- industry: Kontor, Administration
- apply-by : January 12, 2025
- roma-no-of-positions: 2
Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss!
Här i västra Värmland, bland vidsträckta sjöar och grönskande skogar, finns en stark glöd som sprider värme och lyser upp. Glöden är vår vision och ledstjärna.
I Arvika kommunkoncern jobbar idag cirka 2 700 kompetenta medarbetare. Välkommen du också!
Beskrivning
Arbetsmarknad och Integration (AMI) i Arvika söker nu två arbetsmarknadshandläggare där den ene är projektledare i projektet Värmland SamArbetar och den andre är Arbetsmarknadshandläggare i Plattform för samverkan.
Arbetsmarknads- och integrationsenheten (AMI) ansvarar för alla arbetsmarknadsåtgärder inom
kommunens arbetsgivarområde samt flyktingmottagande och bosättning. Det övergripande målet i alla våra verksamheter är att kommunens invånare ska ha en social och ekonomisk trygghet genom att få ett arbete och kunna försörja sig själva.
I projektet Värmland SamArbetar” samverkar tolv kommuner i Värmland (Arvika, Eda, Grums, Hagfors, Hammarö, Karlstad, Kil, Sunne, Storfors, Säffle, Torsby och Årjäng) och Region Värmlands hälso- och sjukvård TRIS (Tidig Rehabilitering I Samverkan). Projektets mål är att arbetslösa med försörjningsstöd eller i ekonomisk utsatthet kommer i arbete, studier eller närmar sig arbetsmarknaden genom stegförflyttning. Du kommer att dela projektledarskapet med en handläggare på ekonomiskt bistånd. Mycket av arbetet kommer ske i nära samarbete med hela enheten för ekonomiskt bistånd.
Plattform för Samverkan är ett projekt som drivs av AMI ungdom på Arvika kommun på uppdrag av Västra Värmlands och norra Dalslands samordningsförbund Läs mer på www.vvnd.se
Plattform för Samverkan riktar sig åt personer med olika grad av psykisk ohälsa och i behov av
samordnade insatser. Syftet med projektet är att stödja personerna till egen försörjning eller till studier via olika insatser som arbetsträning, social träning, samtal gruppaktiviteter m.m
Arbetsuppgifter
Som arbetsmarknadshandläggare intervjuar och kartlägger du den arbetssökandes bakgrund via BIP-metoden, skapar handlingsplaner, stöttar och motiverar till arbete eller studier och du skapar nätverk med andra som också stöder personen i dennes vardag.
Du kommer att arbeta med individer som lider av psykisk ohälsa i olika omfattningar och som har behov av samordnade insatser för att komma vidare mot egen försörjning. Huvudfokus kommer att vara kring personer som hamnat mellan olika stödsystem och där en långsiktig och hållbar lösning behövs.
Arbetet förutsätter att man tillsammans med individen har ett tätt samarbete med regionen, försäkringskassan, och kommunen.
Du blir en del av arbetslaget med övriga arbetsmarknadshandläggare och arbetskonsulenter på AMI Ungdom.
Vi arbetar utifrån BIP metoden, 7tjugo, Supported employment, IPS och lösningsfokuserat arbetssätt. Verktygslådan är i övrigt stor och har empowerment-pedagogik som gemensam nämnare.
Du kommer att hålla i motiverande och coachande insatser både individuellt och i grupp.
I arbetet ingår dokumentation- och rapporteringsansvar och vissa administrativa uppgifter varför datavana är en förutsättning.
Kvalifikationer
Du har en högskoleutbildning (180 HP) gärna med inriktning mot socialt-, samhällsvetenskapligt-, beteendevetenskapligt- eller folkhälsovetenskapligt arbete, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som lämplig.
Du har lätt för att skapa hållbara relationer, och ser dig själv som en lagspelare. Samarbete och samverkan är ledord inom verksamheten, men det krävs också att du kan arbeta självständigt. Du ska också ha motivation till att bidra till att bygga och vidareutveckla verksamheten. Det är meriterande med erfarenhet från tidigare arbetsmarknadspolitiskt arbete.
Du ska vara väl insatt i hur samhället och dess stödfunktioner fungerar, då samhällsinformation kommer att bli en av dina arbetsuppgifter. Du har god pedagogisk förmåga, mycket god förmåga att bygga relationer, är tydlig, kommunikativ och strukturerad med en hög grad av personlig mognad och självkännedom. Du är lyhörd och kan härbärgera oro och ge stöd även i komplexa sammanhang.
B-körkort är ett krav då resor med bil i tjänsten ingår.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningarna är ett vikariat på cirka ett år.
Välkommen med din ansökan redan idag!
Intervjuer och urval sker löpande.
Rekryteringen kommer att fullföljas under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Övrigt
Arvika kommunkoncern samarbetar med Varbi i rekryteringsärenden och det är också vårt rekryteringsverktyg för att hantera ansökningar samt ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.
Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av säljbolag.