Arkivarie Socialförvaltningen
This job is taken from the Swedish Public Employment Service, recruitment is not performed by Manpower
- Posted: November 19, 2024
- Industry: Försäljning, Marknad, Reklam
- Apply by : December 06, 2024
- No of open positions: 1
Lomma kommun erbjuder en attraktiv och trygg livsmiljö mitt i Öresundsregionen. Här vill människor leva, verka och utvecklas. Vi värnar om invånarna, miljön och havet. Lomma kommun står för utveckling och hög kvalitet. Kommunens gemensamma värdegrund utgår från Öppenhet, Respekt och Ansvar. Vi är alla bärare av våra värderingar i vårt arbete, vårt engagemang och vårt bemötande gentemot varandra, våra medborgare och samarbetspartners.
Socialförvaltningen i Lomma kommun arbetar på uppdrag av socialnämnden. Socialförvaltningen består av verksamhetsgrenarna hälsa, vård och omsorg, individ- och familjeomsorg samt funktionsstöd. Socialförvaltningen tillhandahåller både förebyggande biståndslösa verksamheter och verksamheter som arbetar utifrån beslut enligt socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt hälso- och sjukvårdslagen. Vi erbjuder olika former av råd, stöd, omsorg och hjälp för att våra kommuninvånare ska ha goda möjligheter att leva ett bra liv.
Socialförvaltningen söker nu en arkivarie som med engagemang och noggrannhet kan utveckla förvaltningens gemensamma arkiv- och informationshantering.
Arkivarien kommer ha sin tillhörighet i enheten för myndighetsutövning HVO. Myndighetsenheten arbetar för att ge kommunens äldre och personer med funktionsnedsättningar, stöd och hjälp för att kunna leva ett självständigt liv. I enheten arbetar idag tio stycken skickliga medarbetare med många års erfarenhet inom socialtjänsten och som brinner för det sociala arbetet mot äldre och personer med funktionsnedsättningar. Vi värnar om varandras arbetsmiljö och det finns en god stämning i arbetsgruppen.
Tillträde sker enligt överenskommelse. Urval kan komma att ske löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
ARBETSUPPGIFTER
Arkivariens huvuduppdrag är att vara förvaltningens specialist inom arkiv och informationshantering. Arkivarien ska arbeta med samordningen av förvaltningens arkiv- och informationshantering genom att bland annat ansvara för att strukturera upp, ordna och förteckna socialförvaltningens arkiv, bevaka lagstiftning och genomföra gallringsuppgifter.
Arkivarien tar fram rutiner för arkiv- och informationshantering och håller dem uppdaterade. Det ingår att vid behov ha genomgångar/interna utbildningar inom området. Rollen innebär ett viktigt demokratiskt uppdrag i att säkerställa och handleda kollegor så att offentlighetsprincipen följs genom bland annat sekretessprövningar och bedömningar kring vilka handlingar som kan lämnas ut till allmänheten. Arkivarien ska kunna samordna begäran om att få ut allmänna handlingar och arbeta aktivt med att sprida information om god informationsförvaltning inom förvaltningen.
Arkivarien deltar i förvaltningens arbete med systematiskt kvalitetsarbete och verksamhetsutveckling, bland annat genom utvecklingen av digitalt e-arkiv.
Arkivarien kommer samverka med andra roller och funktioner i olika förvaltningar och verksamheter, bland annat arkivarier, systemförvaltare och dataskyddssamordnare samt medarbetare i förvaltningens enheter där närarkiv finns.
Arkivarien ansvarar för att ge service, arbeta systematiskt, vara noggrann och ha ett professionellt bemötande.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en kandidatexamen i arkiv- och informationsvetenskap samt har erfarenhet av att arbeta med dokument- och ärendehantering inom offentlig sektor. Du behöver vara självgående och klara av att strukturera ditt uppdrag och kunna arbeta både självständigt och i samverkan med andra. Du behöver vara noggrann, systematisk, serviceinriktad och ansvarstagande utifrån uppdraget. Uppdraget ställer krav på hög digital mognad, god samarbetsförmåga och ett professionellt bemötande.
Arbetsprover kan bli aktuella. Intervjuer kan komma att ske löpande och är annars planerade till den 17 & 18 december.
ÖVRIGT
Före erbjudande om anställning ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas tillsammans med giltig fotolegitimation och examensbevis. Beställ utdraget i god tid.
Som medarbetare i Lomma kommun erbjuds du friskvårdsbidrag och möjligheten att semesterväxla samt har flexarbetstid. Att kombinera arbete med föräldraskap är en självklarhet för oss.
Lomma kommun arbetar för lika rättigheter och möjligheter som motverkar diskriminering. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. I Lomma kommun är alla lika unika!
I Lomma kommun har vi valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.