Runt 30 sekunder. Så kort tid har man på sig för att snabbt sälja in sig själv i jobbsammanhang. Det menar Ulrika Jigman, en av Manpowers konsultchefer. Hon arbetar med att rekrytera konsulter till Manpowers kunder, ett jobb där hon möter kandidater inom en rad olika branscher och med vitt skilda erfarenheter. Enligt henne är det främsta syftet med en pitch att skapa en nyfikenhet kring dig som person.
– Det finns många situationer där det är bra att kunna pitcha sig själv snabbt, inte minst nu när många arbetsintervjuer inte sker fysiskt för tillfället. Då gäller det att snabbt kunna ge ett personligt intryck i ett video- eller telefonsamtal. Det här är extra viktigt om man själv tar kontakt med en arbetsgivare eller rekryterare för att presentera sig själv och visa sitt intresse för en tjänst. Då vill jag som rekryterare snabbt veta vem du är och om det är intressant att boka in dig på en intervju, säger hon.
Enligt Ulrika kan man tänka att en pitch ska bygga på tre olika steg. I det första steget handlar det om att väcka en nyfikenhet genom att etablera vem du är. Ha hela tiden tjänsten i åtanke: om en tjänst kräver ett högt mått av noggrannhet kan du exempelvis leda din introduktion med att du är en detaljorienterad person.
I det andra steget handlar det om att hålla intresset levande. Vad har du gjort tidigare och vilka är dina styrkor? Kanske har du sedan tidigare erfarenhet av en liknande bransch? Här är det bra att visa upp ett konkret resultat som du har åstadkommit.
I det sista och tredje steget kan du avrunda med varför just du ska bli utvald för anställning, intervju eller liknande. Vad är nyttan för den du pitchar på? Hur kan du hjälpa dem? Lyft upp dina drivkrafter och din utvecklingspotential, kanske berätta vilket mål du har med just den här tjänsten.
– Tänk på en pitch som en sammanfattning av ditt CV eller LinkedIn. Vilka är de absolut viktigaste punkterna att koka ner så att jag får en korrekt bild av dig? Om din pitch också repeterar saker från ditt CV så förstärker ju detta det du har skrivit där. Det blir en påminnelse för mig som rekryterare och en repetition som då även stärker mitt förtroende för dig, säger Ulrika.
Olika pitchar för olika tillfällen
När man jobbar med begränsad tid i introduktioner så gäller det bygga en story kring sig själv, menar Ulrika. Om du för en specifik tjänst vill lyfta fram din goda ledarförmåga som din främsta egenskap så kan du bygga en story kring just den egenskapen. Hur du alltid har tagit på dig ledarrollen, hur detta tog sig uttryck i en viss tjänst, och slutligen hur du skulle vilja fortsätta utveckla den här egenskapen på din nya arbetsplats, till exempel.
– Ett konkret exempel på hur man kan uttrycka sig är att börja med att väcka en positiv känsla. ”Jag är en social och strukturerad administratör som gillar utmaningar och därför tyckte jag att den här tjänsten lät perfekt!”. Då utmärker du dig tidigt i pitchen. På liknande sätt kan du avsluta med att fokusera på mig som lyssnare och vad jag kan vinna på att jobba med dig. Det viktigaste är att jag minns dig efter att vi har lagt på i vårt samtal, säger Ulrika.
Så när ska man egentligen använda sin pitch? Ulrika poängterar en pitch funkar minst lika bra i skrift, exempelvis när du mejlar in en skriftlig ansökan till en tjänst.
– En pitch är så mycket mer än en kort presentation om dig själv, om du använder den på rätt sätt. Mina två tumregler när det kommer till pitchande är dessa: ha flera pitchar och träna. Flera pitchar för att det är bra att kunna ha en grund som man kan anpassa till olika tjänster, och träna för att det helt enkelt behövs. Vissa kanske har lätt för att tala men oftast behöver man träna på sin pitch, antingen för sig själv eller med någon annan, så att den känns avslappnad, säger hon.
Vill du ha fler tips för ditt jobbsökande? Vi har samlat en massa bra info att ta del av här! Eller använd vår jobbsökmotor om du är på jakt efter nytt jobb!