Redovisningsekonom med ansvar för fastighetsmoms
- posted: september 22, 2024
- form-of-employment: Rekrytering till företag
- industry: Ekonomi, Finans, Försäkring
- apply-by : oktober 20, 2024
- roma-no-of-positions: 1
- remote-detail-filter: Både på plats och på distans
Vi skapar Stockholms bästa skolmiljöer för barn och unga och bidrar till stadens utveckling.
SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Vi ansvarar för fastigheter där 200 000 barn, unga och vuxna vistas dagligen. Vi arbetar för att erbjuda alla Stockholms unga trygga, hållbara och kostnadseffektiva fastigheter.
Läs gärna mer om oss Om SISAB
Mer om rollen
I den här redovisningsekonomtjänsten ansvarar du för organisationens hantering av fastighetsmoms och tillsammans med kollegorna på enheten för Redovisning, Skatt och Reskontra säkerställer du att SISABS bokföring, redovisning och bokslut är korrekt och följer gällande lagstiftning och regelverk.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Tillse att fastighetsmomsen hanteras korrekt i alla led och löpande säkerställa att register för fastighetsmoms är uppdaterat och korrekt
- Upprätta momsdeklarationer
- Avstämningar vid månads, tertial- och årsbokslut
- Delaktig i upprättande av årsredovisning
- Förbättra arbetsprocesser och rutiner och vara delaktig i företagsövergripande projekt
- Rådgivare och diskussionspartner gällande skatte- och redovisningsmässiga överväganden
Du blir en del av enheten Redovisning, Skatt och Reskontra som tillhör den centrala ekonomiavdelningen. Tjänsten innebär kontaktytor inom såväl resten av ekonomiavdelningen som inom fastighets- och projektverksamheten.
Vem är du?
Du har akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande tillsammans med flera års aktuell erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete innefattande redovisning, analys och fastighetsmoms.
Självklart är du en van användare av ekonomisystem och har mycket goda kunskaper i Excel. Du har god förmåga att kommunicera på svenska i både tal och skrift.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är samarbetsinriktad och social men som även stimuleras och utmanas av regelverksfrågor och att fördjupa dig i detaljer och bestämmelser. Du har ett effektivt och strukturerat sätt att driva ditt arbete och du är lösningsorienterad och positiv. Tjänsten innebär många kontaktytor, både internt och externt, varför vi sätter stort värde på din förmåga att skapa goda relationer och vara kommunikativ och tydlig. Du är pedagogisk och har förmågan att förklara det komplexa så att det blir begripligt och enkelt för andra.
Din framtid hos oss
Förutom ett meningsfullt uppdrag får du en trygg arbetsgivare med ett uppskattat förmånspaket. Vill du vara en del av ett engagerat team med mycket skratt, då är SISAB företaget för dig! Vår målsättning är att spegla mångfalden i staden och ser gärna sökande med olika erfarenheter och bakgrund.
Här kan du läsa mer om att Jobba hos oss (sisab.se)
Vi sitter i trevliga lokaler med goda kommunikationer precis invid Globen.
Ansökan och kontakt
I den här rekryteringen samarbetar SISAB med Jefferson Wells. Urvalsprocessen sker löpande så sök gärna så snart du kan dock senast 20 oktober. Om du har några frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Malin Magnusson, telefon 076-780 68 64.
Vi tycker det är viktigt med kompetensbaserad rekrytering och ett högt säkerhetstänk, därför tillämpar vi tester och bakgrundskontroller i alla våra rekryteringar. Här kan du läsa mer om Vår rekryteringsprocess (sisab.se)
Tjänsten avser en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.