Socialsekreterare för placerade barn och unga
Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower
- posted: oktober 02, 2024
- industry: Hälso-, sjukvård, Omsorg
- apply-by : november 04, 2024
- roma-no-of-positions: 1
job-expired-message
Välkommen till enheten barn och unga!
Vi vill nu stärka upp vår grupp för familjehemsvård och söker därför en socialsekreterare med ansvar för placerade barn och ungdomar.
Vi är en kompetent, erfaren, hjälpsam och trevlig arbetsgrupp som tycker om att arbeta tillsammans. Nu söker vi dig som vill bli vår kollega!
Enheten barn och unga ansvarar för myndighetsutövning och insatser riktade till barn och unga 0-21 år och deras familjer. Enheten består av socialsekreterare som utreder och följer upp insatser, socialsekreterare för placerade barn och unga, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare och handläggare för insatserna kontaktfamilj, kontaktperson och stödfamilj.
Arbetsuppgifter
Att arbeta som socialsekreterare för placerade barn och unga är ett varierande och spännande arbete där du får möjlighet att vara med och skapa en förändringsprocess och göra skillnad för barn och unga. Arbetet på enheten bedrivs enligt BBIC samt SoL, LVU och i övrigt gällande lagstiftning. I ditt arbete tillhör du en grupp med socialsekreterare, familjehemssekreterare, teamledare och enhetschef som jobbar för en samlad familjehemsvård.
Arbetet som socialsekreterare på barn och unga innebär främst att:
• Utreda barnets/den unges behov, föreslå insatser samt följa upp och utvärdera dessa insatser.
• Ha ett nära samarbete med barnet/den unge, föräldrarna, familjehem och deras nätverk.
• Ha ett nära samarbete med kolleger i andra delar av vår organisation samt andra professioner runt barnet/ungdomen.
• Vara delaktig i förbättringsarbeten och tillsammans skapa arbetssätt och metoder som ger nytta till dem vi är till för.
Vi på barn och unga tycker om att utveckla vårt arbete och arbetar med ständiga förbättringar för att de barn och familjer vi träffar ska få ett professionellt bemötande och rättssäker handläggning. Vi ser för närvarande över familjehemsvårdens arbetssätt och organisation och är i en förändringsprocess. I arbetet att driva enhetens utvecklingen framåt är du viktig!
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och är intresserad av att utveckla socialt arbete och handläggning för barn 0-21 år. Vi värdesätter dig som har ett professionellt bemötande och som har förmåga att skapa goda relationer med barn, familjer och andra aktörer. Du arbetar självständigt, och planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du samarbetar bra med andra människor och är lyhörd i ditt bemötande. Du har förmågan att vara flexibel och kan ställa om i dina planeringar då arbetsuppgifterna kräver det.
Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom målgruppen och har arbetat med BBIC och Signs of safety. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Som ny socialsekreterare hos oss erbjuds du introduktion och utbildningar anpassade till dina behov och som kommer att ge dig de verktyg du behöver i arbetet och möjlighet att växa in i rollen. Vi har kontinuerlig extern handledning, juridisk handledning och regelbundna ärendegenomgångar. Alla medarbetare på enheten ingår i Yrkesresan, vilket är en satsning för att stärka introduktion och kompetensutveckling.
Vi på enheten barn och unga är måna om att våra medarbetare har en bra balans mellan arbete och fritid varvid vi just nu har en prövotid med arbetstidsförkortning fram till mars 2025 vilket innebär att heltidsarbetsvecka är 35 timmar. Vi erbjuder även årsarbetstid, semesterväxling, friskvårdsbidrag och möjlighet till överenskommelse om distansarbete upp till två dagar i veckan.
Vänta inte med din ansökan då rekryteringsprocessen kommer att ske fortlöpande.
Om förvaltningen
Vi finns här för människor. Vi erbjuder olika typer av stöd till barn, unga, familjer och vuxna som på något sätt har behov av våra insatser. Vi ger personer det stöd som behövs för att sedan av egen kraft komma vidare till arbete, studier eller på annat sätt få hjälp för att utvecklas. Vi tar hand om våra gamla när de behöver stöd i sin vardag. Vi är en av få kommuner i Sverige som har en samlad socialtjänst. Det innebär att myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser finns i en och samma förvaltning. Det ser vi som en enorm styrka. Vi skapar värde för våra kommuninvånare och bidrar till ett gott och värdigt liv – för alla, oavsett förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid tidiga insatser och förebyggande arbete, professionellt och individuellt anpassat stöd. Vi är en lärande arbetsplats - Vi gör varandra bättre genom vårt kvalitetsarbete med fokus på dem vi är till för. Vi är social- och omsorgsförvaltningen – en del av Hudiksvalls kommun.
Om Hudiksvalls kommun
Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.
I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun.
Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare, inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för – våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda.
Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller värderande information i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter vill vi att du ansöker genom att kontakta den rekryteringsansvariga som står i annonsen.
Din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs