1. Anställningsavtalet
Anställningsavtalet är i stort sett en sammanfattning av din anställning – dina arbetsuppgifter, lön, skyldigheter och rättigheter. Se gärna till att få anställningsavtalet redan när du blir lovad jobbet. Anställningsavtalet är en trygghet för både dig och arbetsgivaren. Se därför till att läsa igenom det noggrant innan du skriver under.
2. Löneanspråk
Det kan vara svårt att veta vad som är en rimlig lön. Undersök vad medellönen är för liknande arbeten. Lönesättningen grundar sig i tidigare erfarenheter, men även som förstajobbstagare har du rätt att förhandla om lönen. Tänk på att ingångslönen kan komma att spela roll för din framtida löneutveckling.
3. Semester och ledighet
Din rätt till semester beror på vilken anställningsform du har. En hel- eller deltidstjänst ger dig rätt till 25 dagar semester per år, medan reglerna för semester i en projektanställning eller i ett vikariat varierar mer. I en tidsbegränsad anställning ges semesterersättning, som är ett extra tillägg på lönen, istället för semesterdagar.
4. Ob-tillägg
Arbetstid under kvällar, helger och nätter kallas obekväm arbetstid och för de tiderna betalas ibland ett ob-tillägg ut. Vilka tider som räknas som obekväma anges i kollektivavtalet. Om din arbetsgivare inte har tecknat ett kollektivavtal finns det ingen skyldighet att betala ut en sådan ersättning.
5. Sjukpenning
Ta reda på vad som gäller på din nya arbetsplats om du blir sjuk. Det är alltid bra att veta vad som gäller kring sjuklön, ersättning och hur du sjukanmäler dig, redan innan en eventuell sjukdom inträffar.
Vill du ha mer inspiration om jobblivet? Läs gärna fler blogginlägg här.