Verksamhetscontroller ekonomi
Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower
- Inlagd: mars 09, 2025
- Yrkesområde: Kontor, Administration
- Ansök senast : mars 23, 2025
- Antal tjänster : 1
Intraservice levererar tjänster och digital infrastruktur som hjälper medarbetare och chefer i Göteborgs Stad att arbeta smart och effektivt. På så vis gör vi det enklare att arbeta i staden och skapar förutsättningar för en god service till göteborgarna. Vi har en central roll i stadens digitalisering och automatisering och våra kunder är Göteborgs alla förvaltningar och bolag.
Vi är drygt 700 medarbetare som arbetar i centrala Göteborg. Hoppas du vill bli en av oss!
Mer information: http://www.goteborg.se/intraservice
ARBETSUPPGIFTER
Vi är Göteborg! Nu behöver vi dig som har erfarenhet som verksamhetscontroller, ekonomi med kompetens inom processledning och ekonomiskt analysarbete, till vår ekonomiavdelning. Vi är en stabsfunktion med controllers som stöttar hela förvaltningen.
Som verksamhetscontroller arbetar du bland annat med budget, prognos, uppföljning av verksamheten tillsammans med ledningsgrupper och andra stödfunktioner. I arbetet ingår att stötta cheferna för att ge verksamheterna rätt bild av förutsättningarna för att bedöma styrningen och resursfördelningen inom verksamheten.
Förvaltningen arbetar med digitalisering av processer och utveckling av effektiva arbetssätt och en viktig del av avdelningens arbete är att ansvara för den förvaltningsövergripande kostnads-fördelningen av vår totala tjänsteleverans. Detta innebär att uppdraget som controller även innehåller ansvar för processen att månadsvis fördela kostnader ut till kund och att följa upp intäkterna. I detta arbete ingår att styra och samordna arbetet och det görs i nära samarbete med övriga controllers på avdelningen, controllers i tjänsteområden samt inom avdelning kund- och tjänstestyrning samt övriga funktioner i förvaltningen som är involverade i processen.
Arbetet som controller innehåller att kunna göra bedömningar i samband med bokslut, budget- och prognosmöten. För våra processer inom redovisning, bokslut samt kund- och leverantörsreskontror samarbetar vi med förvaltningens serviceorganisation under verksamhetsområde Ekonomi.
Som verksamhetscontroller arbetar du på ett pedagogiskt sätt, bidrar till att implementera ekonomiskt strategi- och analysarbete så att cheferna har ett naturligt ekonomiskt tänkande kopplat till verksamheterna i organisationen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskole-/universitetsutbildning i ekonomi eller med annan inriktning som vi bedömer likvärdig. Du har minst 5 års erfarenhet av ekonomiskt strategi- och analysarbete samt processledning, gärna inom en större organisation. Du är van vid att arbeta med budget, prognos, uppföljning och rapportering.
Det är en självklarhet för dig att arbeta i styrnings-, rapporterings- och ekonomisystem och du har goda kunskaper i Office 365 och mycket goda kunskaper i Excel. I rollen ingår att skriva rapporter och göra presentationer av ekonomisk information vilket innebär att du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Uppdraget att fördela kostnader förutsätter att du har erfarenhet av att processleda och hantera stora datamängder och att navigera i system som Power BI och liknande verktyg.
Förvaltningen använder i dagsläget ServiceNow för kostnadsfördelning och det är meriterande om du har erfarenhet av detta system. Du ska vara bekväm med att presentera och förmedla flöden och resultat på ett kommunikativt sätt.
Övriga system som används är Proceedo, Agresso, Hypergene och det är meriterande om du har erfarenhet från dessa.
För att trivas i rollen behöver du vara analytisk och ha god förmåga att dra slutsatser och skapa dig en överblick i ett komplext arbete med mycket informationsinhämtning. Du är trygg i din yrkesroll och trivs med att arbeta självständigt i en roll med mycket ansvar. Rollen innebär även många kontaktytor och mycket samarbete med andra, vilket betyder att du både behöver gilla teamarbete, och vara skicklig på att samarbeta med andra. Du ska också kunna uttrycka dig pedagogiskt och kommunicera ekonomisk information till verksamheten på ett smidigt sätt.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du söker och tar fasta på möjligheter att tänka nytt i arbetsrelaterade sammanhang och hur detta kan omsättas i praktiken samt leda till förbättringar. Du har förmågan att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt och du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. I den här rollen har du lätt för att se helheten och fånga viktiga detaljer. Du får energi av att bidra till andras lärande och uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.
ÖVRIGT
Som medarbetare på Intraservice delar du självklart Göteborgs Stads förhållningssätt: vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt. På Intraservice arbetar du i en kunskapsorganisation som ständigt utvecklas. Hos oss finns en hög grad av komplexitet och bredd samt många spännande uppdrag och roller. Mycket av det vi gör handlar om stora volymer, där du är med och bidrar till samhällsnytta för stadens verksamheter och i förlängningen för medborgarna. Vi arbetar både verksamhetsbaserat och tillitsbaserat, erbjuder flexibel arbetstid och eftersträvar balans mellan arbete och privatliv. Hos oss får du flera friskvårdsförmåner såväl som andra förmåner. Vår strävan är att både idag och i framtiden vara en attraktiv arbetsgivare!
Vissa tjänster på Intraservice kan komma att innefattas av krigsplacering med allmän tjänsteplikt vid höjd beredskap eller krig.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.