Socialsekreterare LSS/FH SoL till biståndsenheten i Ale
Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower
- posted: december 20, 2024
- industry: Hälso-, sjukvård, Omsorg
- apply-by : januari 05, 2025
- roma-no-of-positions: 1
Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss!
Om arbetsplatsen
Biståndsenheten består av 13 engagerade socialsekreterare, en socialadministratör, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef.
Nu söker vi en engagerad medarbetare som önskar utveckla verksamhet tillsammans med oss!
Biståndsenheten i Ale ansvarar för myndighetsutövning enligt SoL (äldreomsorg/funktionsstöd) och LSS samt lag om färdtjänst och riksfärdtjänst. Utöver myndighetsutövning arbetar vi aktivt med samverkan och utveckling inom olika områden och din insats som socialsekreterare är mycket viktig. Du erbjuds kompetensutveckling, intern metodhandledning och extern processhandledning.
Biståndsenheten är belägen i centrala Nödinge med närhet till både E45:an och goda kollektivtrafikförbindelser.
I denna annons söker vi en medarbetare till myndighetsutövning LSS/FH SoL med primär inriktning vuxna. Vill du arbeta på en arbetsplats med en spännande målgruppsinriktning med stort fokus på kvalitet och utveckling?
Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare handlägger du ansökningar om bistånd samt begäran om insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt socialtjänstlagen (SoL). Som socialsekreterare arbetar du utifrån aktuell lagstiftning med att informera, utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser. I din roll som socialsekreterare kommer du att möta personer med psykisk/neuropsykiatrisk/fysisk och intellektuell funktionsnedsättning, deras familjer, nätverk samt godemän/förvaltare. Vi samarbetar med utförarverksamheter såsom boenden, boendestöd, hemtjänst, övrig socialtjänst, myndigheter och sjukvård.
Arbetet innebär i hög utsträckning myndighetsutövning med krav på rättssäkerhet, gemensamt förhållningssätt och likvärdiga bedömningar. Du ska med hjälp av din kunskap och ett gott bemötande se till att de individer vi möter får den hjälp och det stöd de behöver för att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Hos oss får du ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Vi ser gärna att du är en trygg och prestigelös person som:
- Har erfarenhet av myndighetsutövning avseende aktuell behovsgrupp och är väl förtrogen med gällande lagstiftning inom lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen.
- Har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
- Är strukturerad och kan behålla fokus på uppdraget trots omgivningens olika krav.
- Gillar att samverka och samarbeta men också att arbeta självständigt.
- Delar med dig av dina erfarenheter och lär av andras.
- Har god kommunikativ och analytisk förmåga.
- Gillar utveckling och drivs av att hitta nya, moderna och effektiva rättssäkra lösningar.
Erfarenhet av IBIC och arbete i verksamhetssystemen Treserva och SAMSA är meriterande.
B-körkort är ett krav.
Övrigt
Intervju sker efter att annonseringstiden löpt ut.
Tillträde efter överenskommelse.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.