Vi söker socialsekreterare som vill göra skillnad i människors liv!

Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower
  • Inlagd: december 20, 2024
  • Yrkesområde: Hälso-, sjukvård, Omsorg
  • Ansök senast : januari 09, 2025
  • Antal tjänster : 1

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Nu utökar vi och söker en socialsekreterare till barn- och familjeenheten. Gillar du att driva förbättringsprocesser och brinner för att göra konkret skillnad för barn och familjer? Då vill vi gärna att du hör av dig. Välkommen till en inkluderande arbetsplats Barn- och familjeenheten är inne i en spännande fas av utveckling där vi strävar efter att förändra och förbättra våra arbetssätt i kombination med införandet av ny socialtjänstlag. Vårt övergripande mål är öka delaktigheten hos barn, unga och deras familjer under hela ärendets process. Vi arbetar också med att minska utredningstiden till förmån för ökat fokus på stödjande aktiviteter. Med större fokus på stödjande insatser behöver dokumentationen utvecklas och förenklas för att bibehålla rättssäkerhet och uppföljning av insatser. Vi tror på att skapa en mer lättillgänglig och stödjande miljö för barn, unga och familjer. Enheten är en del av individ- och familjeomsorgen. Samtliga enheter har ett nära samarbete för att kunna tillgodose behoven hos de vi är till för på bästa sätt.  Barn- och familjeenheten leds av två enhetschefer och den närmaste arbetsledningen står fyra förste socialsekreterare för. På enheten arbetar socialsekreterare, familjerättssekreterare och familjehemssekreterare. Enheten samlar samtlig myndighetsutövning gällande barn 0-18 år, familjehemsvård och familjerätt. Dessutom finns socialadministratör som avlastar med administrativa uppgifter. Kontoret är centralt beläget i Nödinge centrum och nås enkelt med kollektivtrafik. Vår enhet sitter samlad på ett våningsplan och de flesta delar rum med en kollega. Vi som jobbar här har olika erfarenhet av arbetet med barn, unga och familjer och kompletterar varandra på flera sätt. Vi är måna om att ha ett salutogent förhållnings gentemot varandra och de vi är till för. På enheten arbetar vi verksamhetsnära för vi tror att de bästa lösningar kommer från de som arbetar i kärnverksamheten.  Med din expertis bidrar du till förbättringar I rollen som socialsekreterare kommer du att kartlägga, bedöma, planera och genomföra stödinsatser för barn och deras familjer utifrån socialtjänstlagen och LVU. Din utgångspunkt är att, utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer, stödja människor till ett självständigt liv. Vi ser att du genom att tillämpa din expertis och ditt engagemang kommer vara med och forma utvecklingen. Dokumentation och journalföring är en viktig del av arbetet för att säkerställa rättssäkerhet och uppföljning av stödinsatser. Du kommer att samarbeta med olika aktörer både internt och externt för att säkerställa ett helhetsperspektiv och bidra till att familjer får det stöd de behöver utan långa väntetider. Du kommer även att handleda studenter och vara delaktig i en lärande organisation. Det här har du med dig till oss För att lyckas i rollen som socialsekreterare hos oss krävs socionomexamen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning. Det är en merit om du har erfarenhet av annat socialt arbete och är van vid att möta människor i utsatta situationer. Med ett genuint intresse för socialt arbete och en tro på människors vilja och förmåga att ta eget ansvar bidrar du till att skapa förutsättningar för människors autonomi. Du är engagerad i att utveckla ett mer lättillgängligt och stödjande arbetssätt. Vi söker en kollega som delar vår passion för att göra verklig skillnad i barns och familjers liv. Att vara självgående och ta ansvar kommer att vara avgörande när du arbetar med komplexa situationer. Ditt arbete kräver personlig mognad för att möta de utmaningar som uppstår. Arbetet kräver att du har B-körkort. Vi samarbetar mycket både inom enheten och externt med andra yrkesgrupper, så det är ett arbetssätt du trivs med. Du behärskar svenska språket väl i både tal som skrift. Förmåner I Ale kommun värnar vi om att samtliga medarbetare skall ges möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling genom hela anställningstiden. Samtliga socialsekreterare hos oss får tillgång till Yrkesresans kursutbud. Utöver det främjar vi eget initiativ till andra studier som är till nytta för befattningen. Detta innebär att man som mest kan få ersättning för 50 % av kursavgiften och kurslitteraturen. Ledighet med bibehållen lön kan beviljas med upp till sex dagar per termin. Utöver detta har individ- och familjeomsorgen en egen kompetensutvecklingsplan. Möjlighet till distansarbete finns och varje arbetsgrupp har skapat en egen rutin anpassad efter verksamhetens behov.   Du erbjuds extern processhandledning en gång i månaden.  Ale kommun äger stugor på Gullholmen som kan hyras till förmånligt pris. Vi har också flextidsavtal och friskvårdsbidrag.    Övrigt Intervjuer kan komma att hållas löpande under ansökningstiden. För att arbeta inom socialförvaltningen i Ale kommun krävs ett aktuellt utdrag ur polisens belastningsregister; https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/   Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Om du har tekniska problem med din ansökan eller ditt konto hos Manpower, vänligen kontakta vår support:
0771-55 99 10
[email protected]
Vi har öppet helgfria vardagar 07:00-18:00.
På vår sida med Vanliga frågor hittar du många svar, och även en steg-för-steg-beskrivning av hur du söker jobb på vår hemsida.