Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF
Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower
- posted: december 19, 2024
- industry: Hälso-, sjukvård, Omsorg
- apply-by : januari 31, 2025
- roma-no-of-positions: 3
Med naturen som granne runt hörnet väntar ungefär 28 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. I Ljungby stad bor ca 16 000 invånare och ca 12000 utanför Ljungby tätort. I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans och vi siktar på att bli 35 000 invånare år 2035. Vi som jobbar här är öppna, vi är framåt och vi vill. Varje medarbetare hos oss är med och gör skillnad för alla som bor och lever i vår kommun. Vill du vara med?
Vår senaste medarbetarenkät visar att 95% tycker att jobbet känns meningsfullt, 82% anser att de lär och utvecklas i sitt dagliga arbete och 83% tycker att de har en bra arbetsgivare som de kan rekommendera till sina vänner. Undersökningen visar också att 96% av våra medarbetare upplever att deras chef har tillit till att de utför sitt arbete på ett bra vis. Tillitsbaserad styrning och ledning är Ljungby kommuns ledningsfilosofi och något vi vill ska genomsyra vår organisation.
Myndighet ÄO/OF är en del av Ljungby kommuns socialförvaltning. I vårt uppdrag ingår både handläggning inom SoL, Äldreomsorg och Socialpsykiatri, samt LSS. Vi har två 1:e handläggare, en med inriktning funktionsnedsättning och en med inriktning äldreomsorg, och sedan biståndshandläggare för respektive område. Verksamheten leds av verksamhetschef.
Hos oss på Myndighet ÄO/OF får du vara med och bidra till att utveckla äldreomsorgen och omsorgen om personer med funktionsnedsättning. Vi har fokus på resultat och Individen i Centrum.
Vi söker nu både biståndshandläggare med inriktning socialpsykiatri och biståndshandläggare med inriktning äldreomsorg. Vi söker 2-3 nya medarbetare till vårt team.
Välkommen att utvecklas med oss!
Läs mer om oss som arbetsgivare på www.ljungby.se/jobb.
ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare inom både socialpsykiatri och äldreomsorg arbetar vi med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen.
Som biståndshandläggare ansvarar du för utredning, bedömning, beslut samt uppföljning av insatser enligt gällande delegation. Arbetet innebär handläggning inom gällande lagstiftning, aktuellt rättsläge samt fastställda riktlinjer, och vi jobbar med kontinuerlig ärendehandledning i grupp.
Våra övergripande mål är att skapa förutsättningar för ökad självständighet för individer inom respektive målgrupp. Verksamheten bedrivs utifrån lagstiftningens krav, politiska mål och kommunens riktlinjer. Du förväntas även bidra till enhetens generella utveckling och till en god arbetsmiljö.
Du kommer att samarbeta med kollegor internt samt samverka med utförare och andra samverkanspartners, både internt och externt. I uppdraget och yrkesrollen ingår bland annat att tillvarata och stärka individen utifrån dennes egna resurser och förmågor. Vi jobbar utifrån rätt insats, till rätt person, i rätt tid.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För att vara aktuell för tjänsten behöver du ha läst socialrätt. Du har god förmåga att utrycka dig i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. Det är av vikt att i rollen som biståndshandläggare kunna läsa, skriva och tolka skriven text.
Meriterande är om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten.
Som person är du trygg med att arbeta självständigt, men har också lätt för att samarbeta i grupp och samverka i olika nätverk med interna och externa kontakter. Du sätter individen i fokus i ditt arbete.
Du har också ett lösningsorienterat och empatiskt förhållningssätt och är tydlig och strukturerad i ditt arbete. Vi arbetar ständigt för en god arbetsmiljö och lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet.
Övriga kvalifikationer:
B körkort
Datorvana, vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva, samt Teams.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.
Arbetsgivaren genomför löpande rekrytering, tjänsten kan bli tillsatt innan sista ansökningsdag passerat.
Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.
Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, friskvårdsbidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.
Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila [email protected] om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.
I Ljungby kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.