Jurist till enheten för arkiv, registratur och förvaltningsservice
Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower
- posted: december 19, 2024
- industry: Kontor, Administration
- apply-by : januari 02, 2025
- roma-no-of-positions: 1
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad är Sveriges största förvaltning med runt 16 000 anställda.
Förvaltningen ansvarar bland annat för drift och utveckling av kommunens drygt 140 grundskolor och omkring 30 gymnasieskolor.
Nu söker vi dig som vill bli vår jurist med fokus på lagstiftning inom personuppgiftshantering, dataskydd och offentlighetsprincipen.
Välkommen till enheten för arkiv, registratur och förvaltningsservice (ARF)
Enheten för arkiv, registratur och förvaltningsservice (ARF) ingår i Avdelningen för personal och kompetensförsörjning. ARF är en stöd- och specialistfunktion till förvaltningen och skolorna. Vi arbetar för en modern, rättssäker och effektiv informationshantering och en god offentlighetsstruktur. Enheten ansvarar även för förvaltningens registerförteckning enligt GDPR. Här arbetar bland annat sex registratorer, en samordnare för registraturet och sex arkivarier. Vi sitter centralt i lokaler på Hantverkargatan, Kungsholmen.
Vi erbjuder
Som anställd på Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad erbjuds du flera förmåner som till exempel friskvårdsbidrag, flexibla arbetstider, viss möjlighet till distansarbete samt möjlighet till semesterväxling.
Din roll
Din roll som jurist är både strategisk och operativ, och omfattar viktiga uppgifter som säkerställer att lagstiftning inom dataskydd, offentlighetsprincipen och sekretess efterlevs. Du är ansvarig för förvaltningens registerförteckning och tillsammans med samordnaren för registraturet, även för förvaltningens stödmaterial för utlämnande av allmän handling. Som personuppgiftskoordinator bidrar du till att stärka avdelningens arbete genom att sprida kunskap, identifiera brister och föreslå förbättringar. Du kommer samarbeta nära med informationssäkerhetssamordnaren och dataskyddsombudet för att driva och stärka dataskyddsarbetet.
Vanliga arbetsuppgifter du kommer hantera i rollen som jurist:
Du säkerställer att förvaltningens personuppgiftsbehandlingar håller hög kvalitet samt att all behandling av personuppgifter är korrekt dokumenterad och följer gällande lagar.
Som juridisk rådgivare bistår du förvaltningen i frågor kopplade till Tryckfrihetsförordningen och Offentlighets- och sekretesslagen.
Du leder förvaltningens arbetsgrupp för utlämnande av allmän handling.
Tillsammans med registraturet och arkivet hanterar du utlämnande av allmän handling var sjätte vecka enligt ett löpande schema.
För skolorna fungerar du som ett stöd genom att tillhandahålla vägledning och information i deras arbete med utlämnande av allmän handling.
I rollen som personuppgiftskoordinator (PUK) är du avdelningens specialist på dataskyddsfrågor och hantering av personuppgifter.
Du ingår i förvaltningens centrala samordningsfunktion för dataskydd och informationssäkerhet tillsammans med övriga avdelnings PUK:ar, DSO och ISAM.
Du introducerar nya medarbetare på avdelningen gällande stadens riktlinjer för informationssäkerhet
Du håller i presentationer och utbildningar samt ge råd och stöd till verksamheten avseende personuppgiftsbehandlingar och offentlighetsprincipen.
I rollen som jurist kommer du ha en viktig roll i att stärka förvaltningens förmåga att möta både framtida krav och förändringar i lagstiftningen.
Din kompetens och erfarenhet
Som person är du noggrann, självgående och strukturerad. Du ser frågor ur ett brett perspektiv, gör avvägningar och prioriteringar som präglas av gott omdöme. Vidare har du lätt för att kommunicera i olika sammanhang, både muntligt och skriftligt samt har en god förmåga att förklara på ett enkelt sätt. Du är tillmötesgående och har intresse och vilja att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. För att trivas i den här rollen behöver du tycka om att arbeta tillsammans med och för andra människor.
För denna tjänst krävs att du har:
Jurist kandidatexamen/juristexamen eller motsvarande examen som vi bedömer relevant för rollen.
Minst 1 års aktuell erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor och/eller offentlighetsprincipen samt utlämnande av allmän handling.
Minst 1 års aktuell erfarenhet av att arbeta med registerförteckning, inklusive dokumentation och kvalitetskontroll av personuppgiftsbehandlingar i enlighet med dataskyddsförordningen.
Erfarenhet av att ta fram och utveckla styrande dokument, exempelvis inom dataskyddsförordningen och offentlighetsprincipen.
Erfarenhet av att ge rådgivning, utbilda och stöd i juridiska frågor, exempelvis inom dataskyddsförordningen och offentlighetsprincipen.
Mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av att arbeta med dataskyddsfrågor på svenska.
Erfarenhet av att arbeta i verktyget Draftit.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid ovanstående kompetenser, personlig lämplighet och engagemang för tjänsten.
En hälsning från din blivande chef
Agneta Steinbeck heter jag och det är jag som är din blivande chef. Som chef är jag engagerad och inlyssnande och försöker vara ett så bra bollplank som möjligt. Jag har ett stort förtroende för mina medarbetare och deras kompetens. Jag tycker om att vara engagerad i enhetens frågor och vara med och driva utvecklingen framåt och värdesätter en arbetsmiljö där vi känner en stolthet i det vi gör och där vi tillsammans driver arbetet framåt.
Övrigt
I den här rekryteringen arbetar vi utan ett personligt brev och vi bedömer din ansökan utifrån ditt CV och de frågor som du har besvarat i samband med din ansökan. Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.