Redovisningsansvarig
- Inlagd: december 02, 2024
- Yrkesområde: Kontor, Administration
- Ansök senast : januari 10, 2025
- Antal tjänster : 1
Om tjänsten
Nykvarns kommun söker nu en redovisningsansvarig med det övergripande ansvaret för att leda, driva och kvalitetssäkra redovisningen för kommunen och kommunkoncernen. Rollen är både operativ och analytisk där du driver redovisningsarbetet framåt tillsammans med dina kollegor.
Du tillhör ekonomiavdelningen och rapporterar till ekonomichef. Rollens tyngdpunkt ligger på kvalificerade redovisningsfrågor och du ansvarar för att, tillsammans med ekonomiteamet, jobba med löpande redovisning, upprätta och kvalitetssäkra bokslut och årsredovisning för kommunen och kommunkoncernen.
Nykvarns kommun är en liten kommun där du i din roll kommer få möjligheten att arbeta brett inom ekonomi och har stora utvecklingsmöjligheter i ditt arbete. Du ansvarar för kontakt med externa parter som t.ex. revisorer, skatteverket och olika myndigheter. I rollen som redovisningsansvarig kommer du också att arbeta med:
- Finansieringsfrågor
- Likviditetsplanering
- Skattefrågor
- Konsolidering och elimineringar
- Rapportering
Om dig
Vi söker dig med tidigare erfarenhet av kvalificerade redovisningsfrågor från en verksamhet med flerdimensionell kontoplan. Har du tidigare jobbat i kommunal verksamhet är det meriterande.
Vi söker dig som är duktig på att samarbeta och har en god förmåga att leda, samordna och driva arbetet framåt. Du har mycket goda kunskaper inom redovisning och söker en roll där du jobbar operativt med komplexa redovisningsfrågor. Du har tidigare arbetat i en koncern eller annan komplex organisationsstruktur och har en förståelse för konsolidering och elimineringar.
Då kommunen är liten söker vi dig som är flexibel i ditt arbetssätt och trivs i en miljö där du arbetar brett. Vidare är du duktig på att se effektiviseringsmöjligheter och tar egna initiativ till förbättringar.
Vidare ser vi att du har:
- Flerårig erfarenhet av kvalificerad redovisning enligt K3 eller kommunala redovisningslagen/RKR.
- Universitets- eller Högskoleexamen inom ekonomiområdet alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Tidigare erfarenhet av att upprätta bokslut och årsredovisningar.
- Professionell nivå av svenska i tal och skrift samt erfarenhet av att skriva rapporter och tjänsteärenden.
Om Nykvarns kommun
Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 12 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?
Vi på kontoret för samordning och internt stöd har hög kompetens inom kollegiet. Tillsammans tar vi ett brett ansvar för kvaliteten som gör skillnad på riktigt, från individ till kommunen som helhet. Hos oss får alla möjlighet att utvecklas och växa i sin roll i takt med att kommunen växer. Vi tar beslut med stort engagemang, baserat på verkligheten för ett livsavgörande arbete!
Vill du utvecklas i en ung, liten och dynamisk kommun med korta beslutsvägar - där det är just din och dina kollegors gemensamma insats som gör skillnad i vardagen hos våra invånare - hör av dig till oss!
Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Nykvarn.
Har vi fångat ditt intresse?
I den här rekryteringen samarbetar Nykvarns Kommun med EQonomy/Wise Professionals. Du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på eqonomy.se och du får då svara på några korta frågor, vi tar inte emot ansökningar via mejl. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och jobbar med löpande urval varpå tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag i annonsen.
Går du vidare i processen kommer du att få göra ett logiskt test, ett personlighetstest och på slutkandidat gör vi bakgrundskontroll och tar referenser.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Jonatan Lundberg via [email protected].