Administratör till Göteborgs tingsrätt

Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower
  • posted: september 04, 2024
  • industry: Kontor, Administration
  • apply-by : september 23, 2024
  • roma-no-of-positions: 1

Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. På tingsrätten finns sex dömande målavdelningar och en administrativ avdelning. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner. Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten. På tingsrätten betonas vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom dessa förhållningssätt skapas en gemensam syn på tingsrättens uppdrag och arbetsplatsen präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning. Om arbetet Vi söker nu en administratör till Registreringsenheten som tillhör den administrativa avdelningen. Avdelningen är indelad i fyra enheter med uppdraget att stödja kärnverksamheten inom områdena intern service, säkerhet, registratur, arkiv och växel, nämndsamordning, ekonomi, HR, IT m.m. Som administratör på Registreringsenheten har du en viktig roll i en spännande och händelserik verksamhet. Arbetet innebär bland annat att ta emot, registrera och fördela handlingar i mål och ärenden. Registreringsenheten hanterar också ansökningsavgifter och granskar utbetalningar av arvoden vilket du också kommer att arbeta med. I arbetet ingår även andra viktiga arbetsuppgifter som intern service respektive extern service när det gäller information till allmänheten och utlämnande av allmänna handlingar. Det kan också vara aktuellt med andra administrativa uppgifter inom domstolen, såsom t.ex. att stötta upp med exempelvis växeltelefoni och fakturahantering m.m. Kvalifikationer Vi vill att du som söker har en fullgjord gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har en eftergymnasial utbildning inom service och administration. Erfarenhet av serviceinriktat administrativt arbete är meriterande. Har du tidigare erfarenhet av administrativt arbete i domstol är det särskilt meriterande. Rollen som administratör ställer krav på att du är van och väl förtrogen vid att arbeta med IT-stöd. Du behärskar det svenska språket mycket väl i både tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper är meriterande. Du ska ha en hög känsla för service, samarbete och problemlösning samt vara ansvarsfull och självgående i ditt arbete. Du månar om att upprätthålla god kommunikation, har ett strukturerat arbetssätt och är noggrann i allt du gör. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som att du har ett gott omdöme, är ansvarstagande, och noggrann. Det är viktigt att du självständigt kan organisera ditt arbete och prioritera bland dina arbetsuppgifter, då arbetsbelastningen under perioder är hög. Som administratör kommer du ha många kontakter som innefattar såväl kollegor inom domstolen som till allmänheten och andra myndigheter. Arbetet ställer krav på att du har en mycket god samarbetsförmåga och kan leverera lösningar tillsammans med dina kollegor. För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. Anställningsvillkor Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillsvidareanställningar inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Om du har tekniska problem med din ansökan eller ditt konto hos Manpower, vänligen kontakta vår support:
0771-55 99 10
[email protected]
Vi har öppet helgfria vardagar 07:00-18:00.
På vår sida med Vanliga frågor hittar du många svar, och även en steg-för-steg-beskrivning av hur du söker jobb på vår hemsida.