Formas söker en informationshanteringsspecialist

Det här jobbet är hämtat från Arbetsförmedlingen, rekryteringen utförs inte av Manpower
  • posted: augusti 23, 2024
  • industry: Kontor, Administration
  • apply-by : september 16, 2024
  • roma-no-of-positions: 1

Nu har du möjlighet att få en spännande och utmanande tjänst som kombinerar informationshantering, IT och arkiv. Vill du arbeta med digital informationshantering och säkerställa en effektiv, rättssäker och ändamålsenlig informationsförvaltning på en myndighet med fokus på hållbar utveckling? Då är detta jobbet för dig! Om Formas och tjänsten Formas är ett forskningsråd för hållbar utveckling. Vi finansierar forskning och innovation och tar fram kunskapsunderlag som ska bidra till att uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål och Sveriges miljömål. Vi har stort fokus på samverkan med forskare och olika samhällsaktörer, såväl i Sverige som internationellt. Formas arbetar aktivt för att ligga i framkant när det kommer till digitala lösningar och processer. I rollen som informationshanteringsspecialist ligger fokus på att arbeta med och vidareutveckla hantering av digital information inom Formas. Du kommer att arbeta nära andra avdelningar på myndigheten.    I tjänsten som informationshanteringspecialist hos oss kommer du att arbeta både operativt och strategiskt samt vara drivande i projekt, såsom exempelvis e-arkivprojekt. Du får ansvar för att slutföra digitaliseringen av myndighetens arkiv samt vidareutveckla arbetet med bevarande och gallring av myndighetens information. Du kommer delta i arbetet med styrande och stödjande dokument samt ge råd och stöd till myndigheten inom ditt expertområde. I rollen ingår att stötta registratorsfunktionen. Om du har rätt kompetens och intresse finns också möjlighet för dig att axla rollen som myndighetens dataskyddsombud. Kvalifikationer • Relevant akademisk utbildning där arkiv- och informationsvetenskap ingår med minst 60 hp. • Flera års erfarenhet i motsvarande roll inom statlig myndighet eller annan offentlig förvaltning och mycket god kännedom om relevant lagstiftning och regelverk på området • God förståelse för och erfarenhet av digital informationshantering och informationsklassning • God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift. Övrigt meriterande: • Erfarenhet av att jobba i ett Platina-baserat system • Erfarenhet av projektledning • Kunskaper om dataskydds- och integritetsskyddslagstiftningen • Systemvetenskaplig kompetens Som person är du målinriktad, strukturerad och har lätt för att samarbeta. Du är kvalitetsmedveten, initiativrik och delar aktivt med dig av ny kunskap och idéer, så att verksamheten kan utvecklas. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. Du har en stark vilja att hålla dig uppdaterad inom arkiv- och informationshanteringsområdet och har en förmåga att löpande integrera nya lärdomar i arbetet. För att trivas i rollen tror vi att du har ett grundläggande intresse för system- och IT-frågor och tycker att det är roligt med både utredning, utveckling, förvaltning och stöd. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Att jobba på Formas Formas är en statlig myndighet med cirka 100 medarbetare. Våra verksamhetsområden omfattar miljö, areella näringar och samhällsbyggande. Det innebär att vi finansierar forskning och innovation som rör klimat, cirkulär ekonomi, livsmedel, skogs- och jordbruk, hav och vatten, stadsplanering. Därutöver utvecklar vi strategier, gör analyser, sammanställer kunskapsunderlag och kommunicerar om forskning och forskningsresultat. Läs mer på: Så är det att jobba på Formas Om anställningen Du kommer att anställas som informationshanteringsspecialist och tillhöra Förvaltningsavdelningen. Anställningen är en tillsvidareanställning, inledningsvis med 6 månaders provanställning. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av en strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter till alla. Vi tror på jämlikhet, inkludering, mångfald och värderar olika erfarenheter. Därför ser vi positivt på sökanden med olika bakgrunder. Välkommen med din ansökan senast den 16 september. Låter detta spännande och du vill veta mer så är du välkommen att kontakta Timothy Hallgren, biträdande förvaltningschef [email protected] eller 08-775 40 49, eller HR-specialist, Lena Lundin [email protected] Våra fackliga representanter är Emily Dock Åkerman, Saco, 08-775 40 32 och Henrik Pompeius, ST, 08-775 41 45  

Om du har tekniska problem med din ansökan eller ditt konto hos Manpower, vänligen kontakta vår support:
0771-55 99 10
[email protected]
Vi har öppet helgfria vardagar 07:00-18:00.
På vår sida med Vanliga frågor hittar du många svar, och även en steg-för-steg-beskrivning av hur du söker jobb på vår hemsida.