Det finns flera olika sätt att skriva ett frånvaromeddelande på, även kallat autosvar. I huvudsak är det allra viktigaste att vara tydlig och professionell. Ha som regel att inga frågetecken ska kvarstå när dina mottagare läser ditt autosvar.
1. Se till att skriva formellt
Din inkorg kommer att fyllas med mejl av olika slag, men ditt autosvar kommer alltid att vara detsamma. Mejl utan interpunktionstecken, med slarvfel och emojis är möjligtvis lite mer okej nära kollegor emellan, men annars - nej. Läs igenom ditt autosvar ordentligt, finns det några stavfel, saknas det en punkt eller ett kommatecken någonstans? Tänk också på att ditt autosvar ska passa alla mottagare.
2. Skriv helst inte att du kollar din mejl sporadiskt
Att skriva det i frånvaromeddelandet skapar en osäkerhet hos mottagaren – när kan hen egentligen vänta sig ett svar från dig? Dessutom sätter det en press på dig själv att svara. Om du har den möjligheten – lämna över ditt jobb till en kollega som är kvar på kontoret och ställ upp nästa gång. Din semester är till för att du ska vila upp dig och varva ner.
3. Glöm inte att ange under vilken period du är frånvarande
Var tydlig med vilken dag du är tillbaka på jobbet. Som mottagare är det precis det man snabbt vill veta; när man kan förvänta sig ett svar.
4. Om du har någon att hänvisa till – gör det
Bara för att man själv går på semester så slutar inte jorden att snurra. Incidenter och problem kan förekomma även under semestertider, om du har någon att hänvisa till för akuta ärenden, gör det. Innan du gör det, stäm av ordentligt att den mejladress och person du hänvisar till verkligen läser mejlen.
5. Om du jobbar internationellt – glöm inte en engelsk version
Om du har kontakt med människor utanför Sverige så bör du även skriva ett autosvar på engelska.
Exempel på autosvar:
Hej,
Tack för ditt mejl! Jag är på semester och är åter den x månad. Jag kommer inte att läsa mina mejl under tiden. Vid brådskande ärenden vänligen kontakta [email protected].
Med vänliga hälsningar,
Ditt för- och efternamn
Hi,
Thank you for your mail. I am on vacation and will be back month xth. I will not be able to read my emails until then. For urgent matters, please contact [email protected].
Best regards,
Ditt för- och efternamn
Se nu till att ha en härlig ledighet!
Är du på jakt efter nytt jobb? Välkommen att söka bland Sveriges lediga jobb via vår jobbsökmotor!